5e ziekte / Parvovirus B19

In het nieuws wordt gesproken over een toename van het ‘parvovirus’ (ook wel bekend als de vijfde ziekte) en de gevolgen hiervan voor zwangeren en hun ongeboren kindje. Wij begrijpen dat dit onrust met zich mee kan brengen. Vandaar dat wij een aantal dingen op een rijtje hebben gezet. Mochten naar aanleiding van deze post nog vragen zijn, neem dan gerust contact met ons op.

Wat is de vijfde ziekte?
De vijfde ziekte wordt veroorzaakt door het parvovirus B19. Deze ziekte komt meestal voor bij kinderen van 4 tot 10 jaar oud. Bij jonge kinderen uit het zich vaak met rode vlekken op de wangen, maar kan ook voorkomen als vlekjes op de buik, rug, billen, armen en benen. Ook kunnen ze koorts en jeuk krijgen. Bij volwassenen uit het zich vaak met pijn en stijfheid in de handen en voeten, hierbij komen vlekjes minder vaak voor. Een deel krijgt geen klachten. De ziekte verspreidt zich via speeksel, ook bijvoorbeeld bij niezen of hoesten.

Wat betekent dit voor mij en mijn ongeboren kind?
De meeste vrouwen hebben al wel eens de vijfde ziekte gehad. Hiermee heb je genoeg antistoffen om jou en je ongeboren kindje te beschermen voor een nieuwe infectie. Wanneer je als zwangere voor het eerst besmet raakt met de vijfde ziekte en je bent nog geen 20 weken zwanger, dan kan dit gevaarlijk zijn voor het ongeboren kind. Dit kan mogelijk leiden tot bloedarmoede bij de baby, aangeboren afwijkingen of overlijden van het kindje.

Waar moet ik op letten? (indien nog geen 20 weken zwanger)
Wanneer je regelmatig in contact komt met jonge kinderen, hebben wij in het begin van de zwangerschap waarschijnlijk al gecontroleerd of je antistoffen hebt aangemaakt.
Ben je ineens in contact geweest met een geïnfecteerd kind, bijvoorbeeld van familie of vrienden, dan is het verstandig om met ons te overleggen of het slim is om te controleren of je antistoffen hebt aangemaakt.
Heb je antistoffen aangemaakt en/of ben je voorbij de 20 weken zwangerschap? Dan zijn jij en je kindje beschermd. Heb je geen antistoffen aangemaakt? Dan is het advies om waar mogelijk afstand te houden van het kindje met de infectie en contact met ons op te nemen.
Twijfel je of een ouder kind de vijfde ziekte heeft? Neem dan contact op met je huisarts.

Heb je nog vragen, neem dan telefonisch contact op met de assistente.